Elikkäs tämä on viimeinen osa Englannin vuodatuksista. Viimeisellä viikolla ei tullut käytyä koneella, joten nämä eivät ole reaaliaikaista tietoa, kun istun jo kotona.

Maanantaina satoi kunnolla. Aamulla piti hyvästellä Laura, nyyh. Oli tarkoitus mennä jumpzoneen, mutta ajatus kariutui sateen takia. Menimme sateisessa Brightonissa bussilla Brighton museumille, mutta eiköhän ovessa lue, että paikka on kiinni maanantaisin. Liiderit kertovat meille tulevan viikon aikoja Brighton museumin edessä ja päätetään kokeilla, josko elokuvateatteriin päästäisiin. No, miten niin Peter Pan -ryhmän tuuria? Leffateatteri aukaisee ovensa vasta puoli kahdeltatoista ja kello on noin yksitoista. Meille annettiin sitten lupa lähteä kiertelemään kaupunkia. Päädyttiin suomalaisten tyttöjen kanssa lopulta kahville Churchill Squaren kauppakeskuksen yläkertaan, eiköhän siellä sitten ollut osa meidän ryhmästä ja liiderit. Keskusteltiin henkeviä, esimerkiksi, mitä ruokaa/juomaa et ikinä pistä suuhusi tai mitä suuhun laitettavaa rakastat.

Tiistain iltapäiväaktiviteetti oli hiukan onnistuneempi. Mentiin Sea Lifeen (joka muuten oli melkein samanlainen kuin Helsingin samanniminen). Tosin matkalla Sea Lifeen osa espanjalaisista tippui meidän perästä, mutta harmi vain: Ne osasivat Sea Lifeen! Sea Life oli ihan jees, näin kilpparin ja hai ui mun yli. Saatiin jotkut kysymyspaperit, joissa kysyttiin esim. UK:n pääministeriä, nykyistä hallitsijaa, liiderin lemppariväriä, pyydettiin tuoda jotain sini-valko-punaista. Kerron myöhemmin kuinka hyvin me osattiin.

Keskiviikkona oltiin lopulta siellä Brighton museumissa. Kivoja esineitä ja ihastuin siellä yhteen tauluun. Sitten kun tultiin pois museosta, joku toinen suomalainen liideri opetti jollekkin ulkolaaselle suomea. Ne, jotka yrittää puhua suomea, kuulostaa hassuille. en löytänyt museosta ainuttakaan suomalaista esinettä, mutta museon kaupassa myytiin Muumi-mukeja noin 20 eurolla. Ja Suomessa ne maksaa kympin!

Torstaina oli loppukoe. Hyvä, kun en tiedä menikö se paremmin vai huonommin kuin tasotesti. No, ei kai sillä tiedolla mitään tee. Toisella tunnilla ei tehty mitään fiksua. Pelattiin Peter Pan A vs. Peter Pan B Piirrä ja Arvaa -peliä sekä jotain, mitä en muista. Torstai-iltapäivällä käytiin lopulta tekemässä Jumpzone. Oli ihan mahtavaa, kun se vaan ampaisi taivaalle. Mun ilme oli kuulemma ollu aika jäätävä. Ihmiset kysyi, että miten mä voin ja musta se vaan oli toooosi mahtavaa. Illalla käytiin katsomassa KungFu-Panda-elokuva. Oli aika tylsä, ei oikein ideaa. Horton oli kivempi!

Peter Pan on aina niin terävänä. Tässä ollaan Lontoossa Piccadillylla.

Aina niin ahkerat oppilaat.
Tehtävä: Etsi Satu!

Jane ja Remee, meidän opet

Viimeisen välitunnin fiksut tekemiset

Pian mennään!

Perjantaina saatiin kokea niin hieno asia kuin englantilainen uimahalli. Oltiin aika pihalla, että mitähäh. Eka piti mennä koppiin ja vaihtaa siellä uikkarit, sitten laittaa kamat kaappiin ja mennä suihkun kautta uimaan. Kuulostaa yksinkertaiselle, mutta ei ollu ihan heti noin selvää. Uitiin siellä ja leikittiin solmua, lauttaviestiä sekä lautoilla jotain häröä peliä, joka vain nauratti.

Perjantai-illalla käytiin kiinalaisessa pesulass... eiku siis ravintolassa itkuillallisella. En oo ikinä aiemmin käynyt kiinalaisessa ravintolassa enkä kyllä mene toiste vapaaehtoisesti. Jäätelö oli paras ruoka siellä. Saatiin ruokailun jälkeen tietää, ketkä oli palkintosijoilla siinä tietovisassa. Meidän suomalainen kolmikko ei ollu kolmen parhaan joukossa, mutta tiedettiin, että EF merkitsee Erasmus First eikä Education First niin saatiin kännykotelo, pallo ja avaimenperätaskulamppu. Mä sain sen pallon. (Erasmus oli siis meidän ryhmän paikallinen liideri, monen suomalaisen mielestä parhaimman näköinen liideri. Pultsaripakettikäsi oli toinen hyvännäköinen, muttamutta.)

Lauantaina "eksyttiin" Eastbourneen. Kivanoloinen paikka, mutta ei vetänyt vertoja Brightonille. Brighton oli kyllä tosi hyvä ja kiva paikka. Ihan varmasti meen joskus vielä sinne. Sopivan iso, muttei liian iso. Eastbourneen mennessä käytiin Beachy Headilla. Oli todella hienot maisemat, linkittelen kuvia, kun kerkeen. Eastbournessa kierreltiin kauppoja ja käväistiin paikallisen Pierin lähellä. Näytti paljon pelottavammalle kuin Brightonin sellainen. Onneksi ei menty sinne, mulla ei olis ollu Elinaa turvanani!

Beachy Head

Oli Eastbournessakin pakko käydä Millie's Cookiesissä

Sunnuntaina oli haikeat fiilikset, kun se oli viimeinen kokonainen päivä Brightonissa. Kierreltiin kauppoja sekä käytiin katsomassa Pierin lähellä karnevaalia. Ihan kiva paraati niillä oli. Elämys se sekin oli. Illalla käytiin viimeisen kerran Pierillä. En päässy häviämään kaksia pencejäni. Jollakin Pier-kerralla hävisin kuusi penceä laitteisiin!

Maanantaina venäläinen lähti kahdelta yöllä, ruotsalainen joskus seitsemältä ja itävaltalainen kouluun ysin maissa. Vietin sitten aamupäivän isäntäperheessä (Btw, pidin majaani täällä) ja Ellin hostmami haki mut puoli yhden maissa. Mentiin paikkaan, josta lähdettiin Suomi-porukalla lentokenttää kohti. Aika kului kuin siivillä ja minä en lentokoneessa kuunnellut Mp3-soitinta ollenkaan, kun juttua riitti niin.

Matka oli kyllä tosi onnitunut mun kohdalla. Muistan ihan varmasti vanhana mummonakin tätä reissua.